Ki biztosítja az önvezető autót? (II.) – Sofőr híján…

Az önvezető autók biztosítása olyan téma, mely egyszerre okoz fejtörést fejlesztőknek, biztosítóknak és a jogalkotónak egyaránt, hiszen ha már elkészült a mesterséges intelligencia, akkor a működtetését biztosítani is kell. Ezeknek a kérdéseknek ráadásul a fókusza is kettős. Egyrészt már most elő kell írni, hogy milyen biztosítással/biztosításokkal rendelkezzen egy fejlesztő, amikor pl. önvezető autójával közúti teszteket szeretne végezni. Másrészt a jövőben kormánykerék és vezető híján értelmét veszítheti a jelenlegi kötelező biztosítási konstrukció, melynek reformja így elkerülhetetlennek látszik.

Előző bejegyzésünkben már említettük az önvezető autók kötelező biztosításával kapcsolatos gyakorlati nehézségeket. Ezek elsődlegesen abból fakadnak, hogy a kötelező gépjármű felelősségbiztosítás (KGFB) jelenlegi rendszere a sofőr által jelentett kockázatok „beárazásán” alapul, vagyis történeti adatok alapján statisztikai eszközökkel elemzi az üzembentartó személyében rejlő kockázati tényezőket.

Mi változik az önvezető autókkal? Egyszerűen mondva mindaddig semmi, amíg kormány (és azt szükségszerűen működtető sofőr) van a gépjárműben. Az 5. szintű autonóm járművek megjelenésével azonban az autóban ülő sofőr már csak az ötödik utas, az autót már kizárólag a mesterséges intelligencia vezeti. Az ilyen járművekről és az azokat vezető mesterséges intelligencia által hordozott kockázatokról a biztosító társaságok nem rendelkeznek majd statisztikai adatokkal, legfőképp a folyamatos szoftverfejlesztések és az „öntanuló” szoftverek miatt. A mesterséges intelligencia mint „sofőr” napról napra megújul, fejlődik, a kockázatok aktuális szintjéről pedig a biztosítónak nem lesz megbízható információja, elsődlegesen az ilyen információ kialakításához szükséges historikus adatok hiánya miatt.

Az autonóm járművek tehát várhatóan szétfeszítik, de mindenképpen megváltoztatják a KGFB jelenlegi rendszerét. A változások elsődlegesen szabályozási igényként jelentkeznek majd. Elképzelhetőnek tartunk olyan megoldást, amelyben a KGFB és a casco biztosítások csupán összevonásra kerülnek és a személyes tulajdonságokat, mint kockázati tényezőket felváltják a mesterséges intelligenciával kapcsolatos követelmények. Sor kerülhet azonban jelentősebb változtatásra is, így például olyan konstrukció kialakítására, amelyben a KGFB-t a gyártók vagy a fejlesztők által kötött átfogó biztosítás váltja fel, legalábbis a „vezetési hibából” fakadó károk vonatkozásában.

Uralkodó koncepció még nem körvonalazódik, így csak annyit állíthatunk biztosan, hogy mi ügyfeleink támogatása során változatlanul követni fogjuk az autonóm gépjárművek fejlesztésével összefüggő biztosítási és egyéb compliance kérdéseket és beszámolunk az újdonságokról.

dr. Baksa Márk Péter LL.M, ügyvédjelölt
dr. Baksa Dóra Éva, ügyvédjelölt
Comp2 = Competition x Compliance
a Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal versenyjogi csapata

Megosztás