2022. május 28-án hatályba lép az árrendelet módosítása, amely jelentősen átírja a kereskedelmi vállalkozások eddigi akciótartási gyakorlatát. Az új szabályozás szerint az akciós árat minden esetben egy legalább harminc napos referencia időszak alatt alkalmazott legalacsonyabb árhoz képest kell meghatározni és az akciós ár mellé az említett korábbi árat is fel kell tüntetni.
A fentiekből az is következik, hogy a május 28-ától figyelembe veendő referencia időszak már megkezdődött. Amennyiben ugyanis egy vállalkozás egy termékre az akciót május 28-tól kezdődően hirdeti meg, úgy az akciós árat az április 28-tól kezdődő referencia időszak alatt alkalmazott legalacsonyabb ár alapulvételével teheti meg.
Az új szabályokat – többek között néhány gyorsan romló élelmiszer kivételével – valamennyi termék értékesítésre alkalmazni kell és azoknak a webáruházaknak is meg kell felelni az új szabályoknak, amelyek ugyan nem Magyarországon kerültek bejegyzésre, azonban termékértékesítést – többek között – Magyarország területére is végeznek. A jogszabály ugyan a fogyasztó felé történő termék és szolgáltatás értékesítésre vonatkozik, azonban értelemszerűen befolyásolja a nagykereskedő (beszállító) és kiskereskedelmi vállalkozások viszonyrendszerét is.
A többnyire novemberre tervezett Black Friday akciók esetén az új szabályok már teljes körben alkalmazandóak lesznek. A Black Friday során a legelterjedtebb akció-kommunikációs forma, hogy a kereskedelmi vállalkozások a termék vételárának csökkentését meghatározott százalékos formában határozzák meg. 2022-től ez azt jelenti, hogy minden árcsökkentéssel érintett termék esetén fel kell tüntetni a Black Friday első napjától visszafelé számolt legalább 30 napos időszak legalacsonyabb bruttó vételárát, mint korábbi árat, az árkedvezmény százalékos mértékét és az ebből kiszámolt akciós bruttó vételárat is. Amennyiben az árkedvezmény a teljes árukészletre, vagy az egy adott árucsoportra terjed ki, úgy valamennyi érintett termék esetén meg kell felelni a fenti szabályoknak, azaz egyedileg fel kell tüntetni a fenti információkat. Természetesen egyes termékek esetén az akciós és referencia árak kiegészülnek még az egységárakra számított összegekkel is.
Az ár-feltűntetésre vonatkozó szabályokat abban az esetben is alkalmazni kell, amennyiben a fogyasztók számára általánosan elérhető kuponnal lehetséges a Black Friday-ra tekintettel meghirdetett árkedvezmény igénybevétele. Ebben az esetben a kuponnal érvényesíthető, előző bekezdésben meghatározott árak mellé – az adott termékhez kapcsolódó árcímkén – azt az árat is fel kell tüntetni, amelyet a kuponnal nem rendelkező vásárlók felé irányadó, természetesen szintén a jogszabály szerinti bontásban.
Ha az akció egyedileg, az adott fogyasztók számára elérhető, úgy a fenti szabályok nem alkalmazandóak. Ezt a szabályt azonban nem lehet kiterjesztően értelmezni, ezért álláspontunk szerint csak akkor lehet irányadó, amennyiben egyes, személy szerint meghatározott fogyasztók részesülnek a kedvezményben (például személyre szabott voucher formájában kapnak kedvezményt egy termékre, vagy termékcsoportra a Black Friday tartamára). Amennyiben viszont a kereskedelmi vállalkozás általánosan jelenti be a Black Friday akciót, úgy értelemszerűen az ár feltüntetés valamennyi, fent kifejtett új szabályának meg kell felelni.
A Black Friday egyik „kellemetlen” hozadéka, hogy a Black Friday alatt alkalmazott akciós ár lesz a Black Friday utolsó napjától számított 30 napon keresztül a referencia ár. A Black Friday tartamát követően természetesen az akciós értékesítés megszüntethető és a termék ismét az eredeti, vagy az akciós árhoz képest magasabb áron értékesíthető. Amennyiben azonban a Black Friday során akciós termékként értékesített termékre szeretne a vállalkozás ismét akciót hirdetni, úgy a Black Friday alatt alkalmazott árhoz képest lehet árcsökkentést kommunikálni. Amennyiben az árcsökkentés mértéke a Black Friday alatt alkalmazott árcsökkentés mértékét nem éri el, úgy nincsen akadálya az alacsonyabb áron történő termékértékesítésnek, azonban az árcsökkentést nem lehet akciós árcsökkentésként kommunikálni a fogyasztók felé.
A fenti többletadminisztráció ellenére szinte biztos, hogy a Black Friday az idén sem marad el. A beszállítóknak, kereskedelmi vállalkozásoknak és a fogyasztónak azonban úgy kell lejátszani ezt az össznépi sakkjátékot, hogy a végén mindenki jól járjon és ne az ellenőrzést ellátó fogyasztóvédelmi hatóság nyerjen.
Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük, forduljon szokásos kapcsolattartó partneréhez, illetve dr. Szűcs László (e-mail: laszlo.szucs@pwc.com) és dr. Straubinger Zsófia (e-mail: zsofia.straubinger@pwc.com) ügyvédekhez.
Kapcsolódó cikk: Trade Magazin, 2022/4-5 szám.