A Nemzetgazdasági Minisztérium rendkívüli fogyasztóvédelmi vizsgálatot rendelt el az új gépjárműveket értékesítő kereskedőknél annak érdekében, hogy fellépjen a tisztességtelen szerződési feltételek alkalmazásával szemben. Ezek ugyanis jelentős anyagi hátrányt okozhatnak a vásárlóknak.
A Minisztérium tájékoztatása szerint a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalokhoz gyakran jutnak vásárlói panaszok az autókereskedések által velük szemben alkalmazott tisztességtelen szerződési feltételekkel és a kereskedések általi visszaélésekkel kapcsolatban. A kormányzati szervek tapasztalatai szerint a kereskedők tisztességtelen gyakorlata több formában is megnyilvánulhat – ilyen lehet például az elállási jog korlátozása, az ár egyoldalú megemelésének lehetősége, és a márkakereskedés késedelme esetére való felelősségkizárás. Ezek mind olyan kereskedelmi gyakorlatok, amelyek a rendkívüli vizsgálat fókuszába kerülhetnek.
A vizsgálat célja az, hogy biztosítsa a tisztességes kereskedelmi gyakorlatokat az autókereskedésekben, és megakadályozza a vásárlók anyagi veszteségeit. A fogyasztóvédelmi hatóság szigorúan ellenőrzi az általános szerződési feltételeket, és amennyiben azokban tisztességtelen kikötéseket talál, felszólítja a céget a jogsértő szerződési feltételek mellőzésére, és szükség esetén megteszi a megfelelő lépéseket tesz, akár közérdekű keresetet is indít.
A hazai szabályozás törvényi szinten védi a fogyasztókat a vállalkozások által alkalmazott tisztességtelen általános szerződési feltételektől. A különböző jogsértések miatt kiszabható fogyasztóvédelmi bírságok mértéke ráadásul idén jelentősen megemelkedett, így az általános szerződési feltételeket nagy számú szerződés esetén alkalmazó vállalkozásoknak fokozottan indokolttá válhat gyakorlatuk átvizsgálása a szigorodó jogszabályi előírások és a Nemzetgazdasági Minisztérium által az iparágra fordított figyelem okán.
Bizonyos, a fogyasztók jogainak esetleges sérelmével kapcsolatos kérdések megítélése, valamint a vállalkozások által alkalmazott kereskedelmi gyakorlatok tisztességtelenségének megítélése a fogyasztóvédelmi hatóságok mellett a Gazdasági Versenyhivatal hatáskörébe is tartozik, a versenyhatóság pedig az utóbbi időben szintén fokozott figyelmet szentel a fogyasztói érdekvédelemnek.
A vállalkozások megelőző jellegű megfelelési (compliance) erőfeszítéseinek eredményességét nagymértékben tudja növelni a szakszerű jogi tanácsadás és az alkalmazott gyakorlatok önellenőrzése. Továbbá a várhatóan most induló eljárásokban is kulcsfontosságú lehet a vállalkozások jogi képviseletének hatékony ellátása az eljárás ideális lezárása érdekében.
dr. Ficsor Gergely János
Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban kérdése merülne fel, kérjük, forduljon szokásos kapcsolattartó partneréhez, illetve dr. Zalai Péter (e-mail: peter.zalai@pwc.com), dr. Baksa Márk Péter (e-mail: mark.baksa@pwc.com), illetve dr. Straubinger Zsófia (e-mail: zsofia.straubinger@pwc.com) ügyvédekhez.