COVID-termékek alkalmazása. A gyógyhatás csak ígéret?

Újabb fogyasztóvédelmi ügyben szabott ki bírságot a GVH. A napokban megjelent döntésében a hatóság véglegesen megtiltotta egy, a koronavírus fertőzés gyógyítását ígérő termék jogellenes reklámozását közel 120 millió forint összegű bírság kiszabása mellett.

A COVID-19 járvány eredményeképp számottevően nőtt a fogyasztók érdeklődése az online értékesítési csatornákon a vírus elleni védekezést segítő termékek (pl. védőmaszkok, kézfertőtlenítők, valamint étrendkiegészítők, vagy akár kozmetikumnak minősülő termékek) iránt, amely jelenséget számos tényező, így a növekvő kereslet, a boltzárak, valamint a közösségi távolságtartás is erősített.

A koronavírus járvány kitörésekor a nemzeti fogyasztóvédelmi hatóságokból álló Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) közleményében összehangolt fellépésre ösztönözte a nemzeti hatóságokat. Az akció keretében 27 tagállam hatóságai vizsgálták át az online platformokat, mely során számos félrevezető ajánlatra és hirdetésre derült fény.

A GVH 2018. szeptember 27-án kiadott közleményében már a pandémiás helyzet kialakulása előtt is prioritásként jelölte meg az online piacok ellenőrzését, az ilyen platformokon megjelenő tartalmakra való gyors és hatékony reagálást, valamint az online folytatott  tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni fellépést.

A pandémiás helyzet által kialakult fogyasztói igények és az online világ felé terelődő vásárlási szokások tehát találkoztak a GVH-nak egyébként is homlokterében levő kérdéssel: az online piacokon folytatott kereskedelmi gyakorlatok vonatkozásában az irányadó szabályok még hatékonyabb kikényszerítésével.

Az online értékesített COVID-termékek azonban nem csupán a digitális értékesítési mód miatt kelthetik fel a GVH érdeklődését.
A GVH azért is fordít kiemelt figyelmet az egészséghez kapcsolódó kereskedelmi gyakorlatok vizsgálatára, mert a potenciális vásárlói kör sérülékeny, kiszolgáltatottá válhat, döntésük során pedig az ígért egészségre gyakorolt hatás minden egyéb tényező – akár az anyagi lehetőségek – elé is kerülhet. Ezért a GVH az online kereskedelmi platformok vizsgálatán túl a fogyasztói tudatosság erősítését is célul tűzte ki. Az elmúlt hónapokban számos kiadványt tett közzé a hatóság, melyben a fogyasztókat körültekintésre hívja fel a vírus elleni védekezéssel összefüggő termékek vásárlása során.

A friss GVH döntés, mely egy C-peptidet tartalmazó kozmetikum jogellenes reklámozását tiltotta meg, a fenti kontextusban értelmezendő. Az eljárás alá vont vállalkozás kommunikációja azt sugallta, hogy a termék alkalmas több betegség, köztük a koronavírus fertőzés gyógyítására is. A hirdetések – mivel a termék a kozmetikai termékek kategóriájába tartozik – jogellenesen, a fogyasztókat megtévesztve tartalmaztak gyógyhatásra vonatkozó állításokat, valamint a kozmetikai termékekre vonatkozó európai közösségi szabályozásba is ütköztek. Az ígért gyógyhatás állítása alkalmas volt a fogyasztók figyelmének felkeltésére, olyan ügyleti döntés meghozatalának ösztönzésére, melyet egyébként nem hoztak volna meg.

A GVH az eltiltás mellett közel 120 millió forint összegű bírsággal is sújtotta a vállalkozást, többek között azért, mert a vállalkozás az OGYÉI tiltása és a GVH ideiglenes intézkedése ellenére is folytatta a termék jogellenes reklámozását. A termékről közzétett jelentős mennyiségű jogellenes kommunikációt (videók, cikkek) a vállalkozás haladéktalanul köteles törölni. Amennyiben ennek nem tenne eleget, úgy a kereskedelmi kommunikációt közlő vállalkozások kötelesek a jogellenes tartalom eltávolítására.

A fogyasztóvédelmi fellépések azonban itt nem érnek véget: mivel a koronavírussal összefüggésben reklámozott termékek, valamint az online piacok ellenőrzése deklaráltan a GVH fókuszterületei, a jövőben több hasonló döntés várható a hatóság részéről. A koronavírushoz kapcsolódó bármilyen kereskedelmi kommunikációt tervező vállalkozásoknak, legyenek akár étrendkiegészítő, akár kozmetikum, akár más termék gyártásával, forgalmazásával foglalkozó cégek, figyelemmel kell lenniük a vonatkozó általános reklámjogi és ágazati jogszabályokon kívül a folyamatosan fejlődő hatósági gyakorlatra is.

dr. Takács Enikő Dominika ügyvédjelölt (eniko.t.takacs@pwc.com) és dr. Matits Kornél (e-mail: kornel.matits@pwc.com) ügyvéd

Amennyiben a fentiekkel kapcsolatban bármilyen kérdése merülne fel, kérjük, forduljon szokásos kapcsolattartó partneréhez, illetve dr. Matits Kornél (e-mail: kornel.matits@pwc.com) és dr. Zalai Péter  (e-mail: peter.zalai@pwc.com) ügyvédekhez.

Megosztás