Tax & Legal Alert | 2020. szeptember 9.
Lényeges változásokra kell felkészülniük a vállalkozásoknak 2021. január 1-jétől a szavatossági és jótállási igényekkel kapcsolatban. Összefoglalónkban elemezzük azokat a lényegesebb újdonságokat, amelyeket a kormány 270/2020. (VI. 12.). számú rendeletével („kormányrendelet”) az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó jótállás tekintetében, illetve amelyeket az innovációért és technológiáért felelős miniszter 18/2020. (VI. 12.) ITM rendeletével („ITM rendelet”) a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó igényekkel kapcsolatban vezetett be.
Az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállás
A fogyasztóvédelmi hatósághoz és békéltető testületekhez érkező fogyasztói bejelentések, tájékoztatáskérések jelentős része (közel 40%-a az elmúlt három évben) a szavatosság és jótállás témakörét érinti. A fogyasztóvédelmi hatóság által az utóbbi három évben lefolytatott célzott ellenőrzések során azt állapította meg, hogy átlagosan a vállalkozások 40%-a tanúsított jogsértő magatartást a jótállás és szavatosság terén. Emellett a fogyasztók igen kis hányada van tisztában a jótállás, illetve a szavatosság jelentésével. A jogszabály-változásokra tehát a fogyasztók jogainak hatékonyabb védelme érdekében került sor.
A főbb változások:
Jelenleg hatályos szabályozás | Új szabályok 2021. január 1-jétől |
A jogszabály meghatározza, hogy mi minősül „tartós fogyasztási cikknek” – ezeket a jogszabály felsorolja. | A tartós fogyasztási cikkek köre kibővül. Ide fognak tartozni például a 10 000 forintos eladási ár feletti nyílászárók, riasztóberendezések, napkollektorok, drónok, elektromos rollerek. |
A jótállás időtartama 1 év, elmulasztása jogvesztéssel jár. | A jótállás időtartama eladási ártól függően fog változni:
A határidők elmulasztása továbbra is jogvesztéssel jár. |
A jótállási határidő a cikk fogyasztó részére történő átadás napjával kezdődik (vagy ha az üzembe helyezést a vállalkozás/annak megbízottja végzi, akkor az üzembe helyezés napjával). | A rendelkezés kiegészül:
|
Meghatározott, hogy mit kell feltüntetnie a vállalkozásnak a jótállási jegyen (pl. a vállalkozás nevét, címét; a gyártó nevét és címét; a fogyasztó jótállásból eredő jogait) |
|
A jótállásból eredő jogok főszabály szerint a jótállási jeggyel érvényesíthetőek. | A rendelkezés kiegészül: a jótállásból eredő jogok érvényesíthetőségének nem tehető feltételévé a fogyasztási cikk felbontott csomagolásának a fogyasztó általi visszaszolgáltatása. |
A fogyasztó a kijavítás iránti igényét a vállalkozás által a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál közvetlenül is érvényesítheti. | A fogyasztó a vállalkozás bármely telephelyén és a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál is érvényesítheti ezen igényét. |
A jogszabály a kijavítási és kicserélési igények érvényesítésére vonatkozó szabályokat a Ptk.-ra hivatkozással állapítja meg. | Bizonyos esetekben a vállalkozás a fogyasztási cikk cseréjére, ha pedig ez nem lehetséges, a vételár visszafizetésére lesz köteles a következők szerint:
A cserére, visszafizetésre 8 napon belül sort kell keríteni. A fentiek nem vonatkoznak bizonyos fogyasztási cikkekre (pl. elektromos kerékpárra, elektromos rollerre, motorra, autóra stb.) |
A fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződés keretében eladott dolgokra vonatkozó szavatossági és jótállási igények
Az ITM rendelet által végrehajtott módosítás a fenti kormányrendelethez hasonlóan a fogyasztói jogok megerősítését tűzte ki célul.
A fontosabb változások:
Jelenleg hatályos szabályozás | Új szabályok 2021. január 1-jétől |
A vállalkozásoknak törekednie kell arra, hogy a kijavítást/kicserélést maximum 15 napon belül elvégezzék. | Ha a kijavítás/kicserélés időtartama meghaladja a 15 napot, akkor a vállalkozás köteles tájékoztatni a fogyasztót ennek várható időtartamáról. Ez a tájékoztatás a fogyasztó előzetes hozzájárulása esetén elektronikus úton, vagy a fogyasztó általi átvétel igazolására alkalmas más módon történhet meg. |
Amennyiben a fogyasztó a kijavítás iránti igényét javítószolgálatnál érvényesíti, akkor a javítószolgálat köteles a vállalkozást értesíteni a jótállási igény bejelentéséről. | A szabályozás kiegészül azzal, hogy a javítószolgálat köteles igazolható módon értesíteni a vállalkozást
A gyakorlatban a vállalkozás és a javítószolgálat között sok esetben nem kerül sor kommunikációra, a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi majd a tájékoztatás megtörténtét. |
A szavatossági, illetve jótállási igények teljesítéséhez nem kötelező szakvélemény beszerzése. | Szakvélemény beszerzését továbbra sem írja elő kötelezően a jogszabály. Ha azonban a fogyasztó igényének megítéléséhez ennek beszerzése szükséges, akkor kötelező tartalmi elemeit a rendelet felsorolja. |
Dr. Kelemen Dániel
ügyvéd, irodai tag
Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal
daniel.kelemen@pwc.com
Dr. Faragó János
ügyvéd, irodai tag
Réti, Várszegi és Társai Ügyvédi Iroda PwC Legal
janos.farago@pwc.com